performance.jpg

over phedra

 


Phedra Vandenbergh
werd opgericht in 1989 - met actrice-maker-performer als ondertitel. Ze observeert alledaagse indrukken en krabt graag aan het dagdagelijks laagje vernis van ogenschijnlijk kleinmenselijkheden. Phedra houdt van stom onnozel toeval.

Tijdens de toneelopleiding aan het Antwerpse Koninklijk Conservatorium, in toneelklas Dora van der Groen, laveerde ze van 2007 tot 2012 tussen pur sang spelen en theater maken. Naast de traditionele klassikale afstudeervoorstelling, werkte ze in haar Masterjaar aan Maculinea Rebeli. Deze uitgesproken fysieke vertoning was een eerste worp naar het ontwikkelen van een klinkende beeldtaal.

Steeds meer gebeten door de overtuiging dat theater maken een groepsgebeuren is, pootte Phedra na haar afstuderen haar schouders neer onder enkele samenwerkingen met andere jonge spelers en makers. Belle Rêve ontpopte zich op het Villanova festival tot beeldend duet.
Nadien volgden Beerdigung eines denkenden Körpers – der Titel ist schöner auf Deutsch en Het Joachim Flaxer Complex uit een samenwerking met woordkunstalumnus en artistiek onderzoeker Neal Leemput. In 2015 vertoonde het duo onder het pseudoniem Dolores Kropp de voorstelling De Filantropische Jongelingen/De Zwakke Veulens.
Het leeuwendeel van 2015-2016 besteedde Phedra aan een samenwerking met actrice Brit Van Hoof. Hieruit vloeide STUK(6+) voort. Een muzikale voorstelling over ongelukkig mogen zijn; uit eigen improvisatiehand geknipt op kindermaat, geschikt voor volwassenen.

Naast eigen plankenwerk, staat Phedra in regies van het kleine scherm tot het grote doek. In 2015 heeft ze een gastrol in de televisieserie Professor T. In 2019 volgt de kortfilm Lippen van Nicole Tegelaar. In het voorjaar van 2023 verschijnt Phedra in Mascotte, de tweede langspeler van Nederlands regisseur Remy van Heugten. Najaar 2024 telt twee audiovisuele projecten: de Nederlandse kortfilm Barlebas van Malu Janssen, alsook het langspeeldebuut Milano van de Vlaamse Christina Vandekerckhove.